{"id":154,"date":"2021-03-29T17:50:17","date_gmt":"2021-03-29T16:50:17","guid":{"rendered":"https:\/\/basisaanbod.bsbodebrug.be\/?page_id=154"},"modified":"2021-04-01T13:36:47","modified_gmt":"2021-04-01T12:36:47","slug":"huiswerk","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/basisaanbod.bsbodebrug.be\/visie\/huiswerk\/","title":{"rendered":"Huiswerk"},"content":{"rendered":"
Huiswerk<\/strong>\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0<\/strong><\/p>\n Begripsomschrijving<\/strong><\/p>\n Onder \u2018huiswerk\u2019 in de lagere school verstaan we elke taak die de leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de klasleerkracht :<\/p>\n Wat is onze visie op huiswerk ?<\/strong><\/p>\n Het huiswerk dat de school meegeeft omvat enkel\u00a0opdrachten<\/strong>\u00a0die een kind\u00a0zelfstandig<\/strong>\u00a0binnen een korte tijdsspanne moet kunnen\u00a0uitvoeren.<\/strong><\/p>\n Het omvat opdrachten die binnen het klasgebeuren ingeoefend of getraind werden.<\/p>\n Afhankelijk van de groep<\/strong>\u00a0waarin het kind zich bevindt, wordt de\u00a0hoeveelheid\u00a0<\/strong>huiswerk\u00a0aangepast<\/strong>\u00a0. Dit varieert van 3 keer per week tot dagelijks in de hoogste groepen. Uitleg hierover wordt gegeven op de infoavond, de klassenraad of het oudercontact.<\/p>\n Er is een\u00a0verticale opbouw<\/strong>\u00a0voorzien in de hoeveelheid en de aard van huistaken.<\/p>\n Dit betekent dat we meer verwachten van leerlingen die in een eindklas zitten dan van startende leerlingen. Leerlingen die in een eindklas zitten proberen we zelf een weekplanning voor huistaak \u00a0te leren maken terwijl dit in andere klassen nog dagelijks door leerkrachten wordt opgegeven.<\/p>\n In de eindklassen, waar een voorbereiding op het secundair onderwijs wordt gegeven, worden huistaak en studeren als zeer belangrijk beschouwd.<\/p>\n Lezen oefenen wordt als een training beschouwd<\/strong>\u00a0en is dus steeds een zinvolle oefening. Dagelijks lezen oefenen bij leerlingen die onvoldoende leesvaardig zijn is zeker aangewezen !<\/p>\n Het doel van huiswerk<\/strong><\/p>\n Met het maken van huiswerk beogen we\u00a0twee doelen<\/strong>:<\/p>\n Differentiatie<\/strong><\/p>\n Dit\u00a0hangt af van het leerniveau van elk kind of de omstandigheden<\/strong>\u00a0( vb . busvervoer, extra stress\u2026..) Dit wordt steeds besproken op een klassenraad.<\/p>\n De leerkracht beslist\u00a0in samenspraak met de klassenraad<\/strong>\u00a0welke differentiatie wordt toegepast.<\/p>\n We streven naar een gelijkwaardige inspanning van elk kind en naar een huiswerk dat een realistische uitdaging betekent. Zo proberen we iedereen gemotiveerd te houden.<\/p>\n Wat verwachten we WEL \/ NIET van de ouders\/begeleiders?<\/strong><\/p>\n <\/p>\n \u00f0\u00a0 Stil en rustig<\/strong>:\u00a0 Het kind heeft best een eigen plaats om te studeren. Deze plaats hoeft niet groot te zijn, wel stil en rustig. Werken met tv of radio aan is niet aan te raden. Om het huiswerk te maken is voldoende verlichting noodzakelijk.<\/p>\n \u00f0\u00a0 Interesse en aanmoediging<\/strong>:\u00a0\u00a0 Interesse hebben voor wat het kind op school doet en leert is belangrijk. Laat je kind aanvoelen dat je zijn inspanningen ziet en waardeert. Samen met het kind de opdrachten in de agenda overlopen.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Netheid<\/strong>:\u00a0Netheid is zeer belangrijk, zorg daarom voor propere handen, een nette tafel en aangepast schrijfgerei. Eten en huiswerk maken horen niet samen.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Orde<\/strong>: Orde helpt om alles terug te vinden. Onnodige spullen horen niet op de tafel tijdens het maken van het huiswerk anders kan het kind te snel afgeleid worden. Ook in de boekentas horen geen onnodige spullen thuis. Maak op regelmatige basis samen met het kind de boekentas leeg. Geef je kind een eigen opbergruimte voor zijn schoolmateriaal.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Hulp<\/strong>:\u00a0 De school verwacht niet van de ouders dat ze \u2018zelf\u2019 gaan lesgeven en zeker niet dat de ouders de huistaak maken. Als u merkt dat uw kind problemen heeft om een taak op te lossen of om een les in te studeren, aarzel dan niet dit te melden aan de leerkracht.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Samen<\/strong>:\u00a0Je kind stimuleren door:\u00a0mee te luisteren als het kind hardop leest, de les eens op te vragen, \u2026<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Belonen<\/strong>:\u00a0\u00a0 Belonen is doeltreffender dan straffen. Een goed woordje heeft vaak meer effect dan een boze opmerking.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Opvolgen\u00a0 <\/strong>: controleer dagelijks de agenda en zet een handtekening.<\/p>\n We verwachten\u00a0niet\u00a0dat u het huiswerk verbetert<\/strong> !! Dit gebeurt door de leerkracht. Op deze manier weet de leerkracht wat gekend is en wat nog geoefend moet worden.\u00a0\u00a0 COMMUNICEER ALTIJD MET DE LEERKRACHT BIJ PROBLEMEN !!<\/strong><\/p>\n T BIJ PROBLEMEN<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Wat verwachten we van de leerlingen ?<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 noteer<\/strong> alle taken en lessen duidelijk in je agenda<\/strong> !<\/p>\n \u00f0\u00a0 zorg dat alle materiaal in<\/strong> je boekentas<\/strong> zit !<\/p>\n \u00f0\u00a0 Zoek een rustige<\/strong> en gemakkelijke werkplaats<\/strong>.<\/p>\n \u00f0\u00a0 Maak je schooltas helemaal leeg. Leg eerst je agenda open. Je kijkt na wat je moet doen bij de planning.<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Maak je huiswerk van zodra je thuiskomt.<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Je werkt alleen<\/strong>, mama of papa houden een oogje in het zeil.<\/p>\n \u00f0\u00a0 Las, indien nodig, \u00a0tijdig een pauze<\/strong> in, maar werk rustig en netjes<\/strong> je taken af.<\/p>\n Klaar?<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Toon<\/strong> je taak aan mama of papa of een begeleider<\/p>\n \u00f0\u00a0 Laat je agenda ondertekenen.<\/strong><\/p>\n \u00f0\u00a0 Verzamel <\/strong>dan alles<\/strong> wat je nodig hebt tegen de volgende dag<\/strong> en stop dat netjes in je boekentas.<\/p>\n \u00f0\u00a0 Vergeet de speciale dingen niet: zwemgerief, knutselgerief, ingevulde formulieren \u2026<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Huiswerk\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Begripsomschrijving Onder \u2018huiswerk\u2019 in de lagere school verstaan we elke taak die de leerling na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de klasleerkracht : Leesopdrachten Schrijfopdrachten Rekenoefeningen Opzoekopdrachten computeropdrachten studeeropdrachten, \u2026 (enkel in hogere klassen ) Wat is onze visie op huiswerk ? Het huiswerk dat de school meegeeft omvat enkel\u00a0opdrachten\u00a0die een kind\u00a0zelfstandig\u00a0binnen een […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":146,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_acf_changed":false,"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"acf":[],"yoast_head":"\n\n
\n
\n
\n\n
\n Tips voor ouders<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n \n \u00f0\u00a0 Regelmaat<\/strong>:\u00a0 Kinderen hebben nood aan regelmaat.\u00a0 Start bij voorkeur elke dag op hetzelfde uur de huistaken.<\/p>\n \n\n
\n Tips voor kids<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n \n Vooraf <\/strong>:<\/p>\n